Blog

Blog

Gastblog: De 3 belangrijkste tips van Fenna over omgaan met chronische klachten

Omgaan met chronische klachten

Omgaan met chronische klachten? Iedereen bewandelt zijn of haar eigen pad. Ter inspiratie heb ik deze vraag gesteld aan Fenna. Ik heb Fenna leren kennen als een ambitieuze vrouw die tegelijkertijd ook goed voor zichzelf probeert te zorgen. Zij heeft een chronische ziekte en ook een eigen bedrijf. Ik vroeg haar naar haar drie belangrijkste tips hoe je het beste om kan gaan met je chronische klachten. Zij schreef hierover een mooi verhaal voor mij, zie hieronder het resultaat.

Omgaan met chronische klachten

3 belangrijkste tips die jou erbij geholpen hebben om beter om te gaan met je chronische klachten?

Belangrijke tips die mij hebben geholpen om beter om te gaan met je chronische klachten? Spoiler alert, ik gebruik deze tips nog steeds dagelijks om om te gaan met mijn beperkingen. Ik ben me ervan bewust dat het elke keer weer aanpassen zal zijn, kijken naar hoe ik me voel en ervaren wat ik wel en niet kan. Dit is niet eenmalig, steeds als ik denk “nu weet ik het”, verandert er iets (lichamelijk of een verandering van buitenaf) en dan begint de zoektocht weer opnieuw.

Maar toen Yvonne aan mij vroeg welke tips voor mij belangrijk zijn ben ik hier eens over gaan nadenken. En de tips die ik vandaag ga delen zijn wel de tips die eigenlijk altijd terug komen, bij elk proces en bij elke verandering. En heel eerlijk, eigenlijk gebruik ik de volgende handvaten elke dag:

  1. Niet alleen omgaan met fysieke klachten, maar ook mentaal.
  2. Leren lief te zijn voor jezelf.
  3. Alle tips ga ik verder in dit artikel met je doornemen.
  1. Niet alleen omgaan met fysieke klachten, maar ook mentaal

Dit is iets waar je misschien niet meteen bij stil staat. Wanneer je met je fysieke klachten wilt leren omgaan je eigenlijk naar je mentale gesteldheid moet kijken. Iets wat ik heb geleerd, als ik sterk in mijn schoenen sta, ik voel me goed en ik ervaar rust, dan kan ik mijn chronische klachten makkelijker aan. Ik kan me bijvoorbeeld makkelijker aanpassen of beter luisteren naar mijn lichaam. Wanneer mijn mentale gesteldheid niet zo in balans is vind ik leven met mijn beperkingen veel moeilijker. Dit inzicht is redelijk nieuw voor mij, maar sinds ik het heb ontdekt vallen er veel puzzelstukjes op zijn plek.

Hierbij is positieve energie erg belangrijk. Eigenlijk kost alles energie, maar het verschil tussen kost het energie of krijg je er energie van is iets waar ik dagelijks bewust bij stil sta. Ik doe het nu nog steeds wel eens fout, over mijn grenzen heen gaan door enthousiasme of onmacht. Een ding wat ik heb geleerd het afgelopen jaar, is dat het niet erg is! Als ik me maar van bewust ben, ben ik al een heel eind. Als ik me bewust ben van ‘als ik dit doe is het te veel’. Daarom ga ik nu soms ook bewust over de grens heen, ik krijg er namelijk ook positieve energie van!

Bij alle keuzes kun je de volgende vraag stellen: krijg ik hier positieve energie van? Bij het antwoord “JA!” ga ik mijn best doen om datgene te gaan doen. Of ik verzin een manier om het te doen, zoals maar eventjes ergens naartoe gaan of kijken of je het een week later ook kan. Is het antwoord “NEE”? Vraag jezelf dan af; waarom wil ik dit doen? Als je het eigenlijk helemaal niet wilt en kunt. Bewaar die energie lekker voor jezelf en kijk als het echt moet of je hulp kan vragen om het toch te doen

  1. Leren lief te zijn voor jezelf

Mijn motto ‘wees lief voor jezelf’ is zoals wel meer dingen iets wat mijn moeder altijd zegt. En de afgelopen jaren heb ik voor mijzelf een aantal dingen ontdekt wat dat ‘wees lief zijn voor jezelf’ inhoudt. Voor mij betekent het voor jezelf zorgen en dingen doen die goed voelen. Kom ik de dag makkelijker door wanneer ik tussen de middag een powernapje plan of een weekend helemaal niks plan. Ik werk makkelijk alles ik rond 11.00 uur naar buiten ga voor 10 minuten. Allemaal dingen die ik juist doe als het me te veel wordt. Gek genoeg denk je dat je geen tijd hebt, maar juist door het te doen heb je meer tijd omdat alles soepeler gaat. Zet eens voor jezelf op papier wat voor jou dingen zijn waardoor je lief voor jezelf kunt zijn? En probeer dat te intrigeren in je dag!

  1. Delen

Door mijn blog heb ik onbewust beter leren omgaan met mijn chronische klachten. Door te schrijven en door iets op Instagram delen. Ik krijg regelmatig mailtjes, DM’s of een reactie op een blog artikel waarbij mensen reageren dat ze iets herkenbaar vinden. Dat vind ik de fijnste berichten. Ik ben mijn blog Hou Het Luchtig begonnen om te delen, omdat ik dacht “ik kan toch niet de enige zijn die dit zo ervaart?”. Ik kende alleen nog niemand. Maar online biedt heel veel mogelijkheden om contact te leggen! Ook door het schrijven voor mijn blog ben ik bewust bezig met dingen waar ik tegenaanloop te formuleren, dit heeft een hele fijne werking om sommige dingen beter te begrijpen, onder ogen te komen of om hulp te vragen. Nu zeg ik niet dat je meteen een blog moet beginnen, maar probeer eens je gedachte op papier te zetten. Het wordt echt veel overzichtelijker waar je eigenlijk mee zit. Maar het is juist ook leuk om mooie en fijne gebeurtenissen op te schrijven en dat later weer terug te kunnen lezen.

Liefs, Fenna

Leer omgaan met chronische klachten

Het is echt een aanrader om meer van Fenna te lezen en haar te volgen op social media. Fenna schrijft op haar blog Hou Het Luchtig en deelt op de gelijknamige Instagramaccount over je niet laten beperken door de grenzen van je lichaam of door de grenzen die je jezelf oplegt. Denk in mogelijkheden. Wees grenzeloos positief!

Daarnaast schreef zij een ebook waarmee je leert hoe je je niet laat tegenhouden door beperkende gedachten. Of door je eigen mentale of fysieke beperkingen. Hier kun je haar ebook vinden: “zo denk je grenzeloos positief!“.  Blijf herhalen: wees lief voor jezelf!

Ontdek hoe ook jíj kunt leren omgaan met je chronische pijn.

Wil je meepraten over dit onderwerp of andere relevante onderwerpen kijk dan op mijn instagram pagina.